INVÄNJNING AV FISK TILL DESS NYA MILJÖ SAMT VATTEN

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:
INVÄNJNING AV FISK TILL DESS NYA MILJÖ SAMT VATTEN

11 aug 2008, 16:40

Vid köp av fisk så följer jag vissa rutiner som jag lagt upp.Det är att först göra det som jag redan har skrivit i tråden."BLANDA NY SAMT GAMMAL FISK/DISKUS VID INKÖP"

Oftast så har leverantören eller vad vi nu skall kalla dom som säljer fisken ett annat vatten värde än vad du eller jag har i våra kar.Därför krävs det en invänjnings tid förr att de skall få en så lugn start som möjligt efter upp packandet.Men det första man skall göra är att kolla ph i påsarna efter färden.

Det är här man skiljer på upp packandet.Är ph väldigt lågt så får man se upp med ikoppningen.Ammoniak är inte giftigt under ph 7 men däremot över :!: I detta läget får då inte ph höjas över 7 då kan de dö !!! Det finns oftast mycket biprodukter efter all avföring i påsen.Det bästa är att ha ett kar förberett med ett ph runt 5-6 !! Det gäller framför allt vid importer av vildfångat !!

Det är inte bara vatten värden som kan skilja i påsarna eller vad det nu dom är packade i utom också då temperaturen i vattnet Det jag oftast gör är att att förse fiskarna med det befintliga vattnet som jag har i mina akvarium.Antingen koppar jag in dom eller så använder jag en liten slang som jag använder som häver.Eller så lägger jag påsarna direkt i karet !

Det får då rinna sakta men säkert in vatten i hinken eller frigolit lådan där jag har packat upp dem i.Genom att strypa flödet med en klämma eller kran så bestämmer man tackten själv

Denna proceduren brukar ta 1-2 timmar innan jag sedan släpper i dem i respektive balja som jag tagit vatten ifrån.
Genom att följa detta så har man gjort en mycket lugn samt mjuk start för de nya individerna.Stress är ofta en utlösande faktor till många sjuksommar samt döds fall vid inköp av fisk.

raff_hole
medlemmar
Kontakt:

Re: INVÄNJNING AV FISK TILL DESS NYA MILJÖ SAMT VATTEN

01 maj 2010, 11:45

hej,jag undrar en sak.Hur kollar man ph-värdet och dh-värdet i akvariumet? :)

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

Re: INVÄNJNING AV FISK TILL DESS NYA MILJÖ SAMT VATTEN

02 maj 2010, 17:24

I de flesta akvariebutiker finns det antingen stickor eller andra lösningar som blandas med akvarie vattnet för att sedan läsas av mot en färgskala.Sedan finns det elektronik som läser av ph.Men dessa är viktiga att kalibrera innan användning.Sedan är dessa också ganska dyra.Gå in på http://www.makab.se där hittar du mycket roligt :D

Skriv svar

Återgå till "ALLMÄNNA RÅD VID KÖP AV FISK"