Ozon utrustning i från sanders

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:
Ozon utrustning i från sanders

19 nov 2010, 17:30

Då var skumaren samt sanders ozoniator installerad bakom " back to naturen ",,,Grejerna kom äntligen idag,,, förutom styrenheten som var restad :sad: .Men jag kunde inte hålla mig utan grejerna plockades snabbt in i karet,, :grin:

Skummaren är väldigt smart smart lösning där luft och ozon blandas i reaktorn via en syre sten gjord av trä.Vattnet kommer in ifrån ett insläpp vid ytan och möter ozonet samt luften som är på väg i motsatt riktning.

Att vattnet kan gå motsatt håll beror på att det finns yttligare ett stig rör inne i reaktorn som drivs med ren luft som lyfter upp vattnet ut i karet.Allt som nu passerar inne i rektorn oxideras och rest produkten blir rent syre,, :grin:

I toppen på ozoniatorn finns det en kammare som man kan fylla med aktivt kol som kan ta bort evetuellt överblivet ozon.Som saltvattenskummare så är behållaren för urskillt protein.

Men det verkar vara en inställnings sak om man nu inte kör med Orp mätern som reglerar nivån i karet.
Det spelar antagligen ingen roll om man drar på för fullt för då stoppar givaren tillverkningen av ozonet.Finns det inget att oxidera med så kan det väll inte bli bättre :grin: ,,,detta är som sagt ingen ny teknik utan våra saltvattens nissar har kört detta i många år.Men där funkar skummaren som "skummare" Vi har som sagt den som enbart rektor.

Det finns sötvattenskummare men de funkar på ett annat sätt och då under mycket högt tryck,,,sedan är de svin dyra !!!
Bilagor
sanders ozon 005-800.jpg
sanders ozon 005-800.jpg (40.35KiB)Visad 6096 gånger
sanders ozon 006-800.jpg
sanders ozon 006-800.jpg (38.05KiB)Visad 6096 gånger
sanders ozon 012-800.jpg
sanders ozon 012-800.jpg (41.34KiB)Visad 6096 gånger
sanders ozon 014-800.jpg
sanders ozon 014-800.jpg (41.11KiB)Visad 6096 gånger
sanders ozon 017-800.jpg
sanders ozon 017-800.jpg (50.49KiB)Visad 6096 gånger

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

Re: Ozon utrustning i från sanders

19 nov 2010, 18:09

Nu får det bli en utvärdering under en veckas tid,,,om det är så bra som de säger så skall mitt kar vara kritall klart efter redan några dagar upp till en vecka kanske.Jag har som sagt 45 diskusar i ett 540 lietrs kar.Ozonet samt filter kommer att jobba ihop då ozonet bryter ned nitrit samt biologiska avfalls produkter ifrån fiskarna.

Filtren blir dubbelt så effektiva :D

För de som har missat infon hur ozon funkar så har jag hittat en mycket bra hemsida som förklarar allt i detalj,

"freckly asked Questions "
engelska
http://www.koicarp.org.uk/koi_water_gar ... neuses.htm

Svenska
http://translate.google.se/translate?hl ... v%26sa%3DG

Rickardpo
medlemmar
Kontakt:

03 feb 2011, 13:04

Hur går det med denna ozon maskin får du bra vatten värden är den lönt att köpa ?.
Hur stort akvarium klarar den ?.

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

03 feb 2011, 20:48

Sanders har ett flertal modeller och de största tar många kubik meter.Den mindre jag har som klarar ett par kubik utan problem,,,jag har som sagt en orp ätare som känner av nivån och stängs av vid inställt värde.Mitt kar är på 540 liter !

Jag har inget bra att mäta med så du kan få statestik på värden,,,får inhandla lite sådant så man kan svara på frågor.Men som jag ser det funkar det hur bra som helst !!

Användarvisningsbild
darkland
medlemmar
Kontakt:

03 feb 2011, 21:30

hej Tony vad är det för pris på denna.......

Rickardpo
medlemmar
Kontakt:

04 feb 2011, 09:29

Jag bytter vatten i mitt 540 två gånger i veckan ca 30 % varje gång då jag matar mycket och kör växt kar .
Om man sliper ett bytte i veckan skulle vara skönt .
Hur funkar det med alger det kan man ha lite problem med i bland på visa växter specieltt röda har den i hjäl dom.
Tänkte köpa ett 720 kar så det skulle vara bra att det räkte till ett sådant .
Kan man koppla i denna i serie med ett ytterfilter om så är fallet max pump effekt ?.
Bör man köpa en opr controller ?

Användarvisningsbild
Tony
Moderator
Kontakt:

05 feb 2011, 18:46

Denna jobbar helt separat och kopplas inte ihop med några filter ! Alla alger som svävar fritti karet kommer att dö men det som redan sitter fast förblir så.Orp mätaren är att rekomender då den stänger av sig vid inställt värde.Vattnet kann annars bli för sterilt.Mern kör jag på det minsta så tar det flera dagar innan den stänger av sig.

Har du väldigt hög belastning och kör på det minsta så går det säkert att köra utan denna orp mätare.Menskiulle inte rekomendera det.

Annars så har du ju philipsen som finns förr 400-700 liter vatten.Den släpper 2,5mg i timman konstant.Billigare att köpa 2 sådana för 1600 kr st än att köpa sanders grejerna !

Skriv svar

Återgå till "TEKNIK SAMT UTRUSTNING"